Historie

Efter mange år med motorcykel hvor interessen efterhånden var vigende, besluttede jeg at sælge motorcyklen og finde på noget andet. Da jeg gennem en længere periode havde tænkt på at få båd, og da resten af familien var med på ideen, blev motorcyklen udskiftet til fordel for en mere familievenlig hobby med båd. Der blev brugt en del tid på at finde ud af hvilken båd vi skulle starte med, og hvad penge der skulle bruges på projektet. Det blev ret hurtigt klart at båden skulle være en mindre kabinebåd på trailer, så vi kunne udforske forskellige sejlområder, og ikke være så afhængig af at vejret skulle være høj solskin. Båden skulle kunne bruges i alt slags vejr, og både tidligt og sendt på sæsonen. Budgetmæssigt måtte vi hurtigt indse at det oprindelige budget slet ikke kunne holdes, hvis båden skulle være af nyere dato. Slutteligt faldt valget på en finsk bygget Bella 561 HT fra 2007, med 60 HK Mercury 4-takts påhængsmotor, stående på en Brenderup trailer. Det var max. vægt som vores bil kunne klare.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAHele familien var rigtig glade for at sejle, og da en lidt større båd kom på tvangsauktion slog vi til. Båden var endnu en finsk bygget kabinebåd fremstillet af  Flipper. En model 630 OC fra 2007 på en 2 tons buggie trailer. Det gjorde det nødvendigt med trailerkørerkort, og 4-hjulstrækker. Båden var født med 115 HK, men det var faktisk i underkanten til båden, så efter den første sæson med båden valgte vi at udskifte motoren til den helt nye F150 EFI fra Mercury. Fantastisk motor der passede meget bedre til båden, dog gav det lidt skår i glæden at motoren smed et stempel ud gennem siden efter blot 7 timers drift. Det kostede et ufrivilligt stop på en måned, da Mercury havde store problemer med at levere dele til udbedring af skaden. Men det lykkedes da til sidst.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAEfter tre gode bådsæsoner med mange ture i Limfjorden, Mariager fjord og Århus Bugten, var det lidt som om at Århus Bugten trak mere end resten, og da en billig bådplads blev tilsalg i Kaløvig Bådhavn valgte vi at købe den og starte på at kigge efter en anden lidt større båd til fast havneplads. Efter kig på mange forskellige både faldt valget på en Ørnvik 700 Weekend med indenbords diesel og fast skrueaksel. Vi nåede lige at få den kort i vandet i september 2012. Vi ville egentlig gerne fortsætte med finsk båd, men en finsk nyere båd i den ønskede størrelse lå en del udenfor vores budget, så Ørnvikken blev det alternativ vi fandt bedst.

motorowodne-szalenstwa-12motorowodne-szalenstwa-06motorowodne-szalenstwa-08

Alt er nu klar til 2013 sæsonen, og vi glæder os helt vildt til at komme i vandet. Desværre lader foråret vente noget på sig, så planen om at den skulle i vandet i påsken måttes udsættes. Det blev den første båd hvor familien på tre skulle holde sommerferie, og det var en rigtig god oplevelse. Desværre viste det sig hurtigt at båden var for lille, og vi satte den derfor tilslag efteråret 2013. Det gik trægt med salget, så vi indstillede os på at sæsonen 2014 og skulle foregå i Ørnvikken. Men i marts 2014 faldt vi over en Inter 9000 – en båd som vi havde siddet i ved Risbjerg og var vilde med men desværre alt for dyr som ny. Den brugte vi fandt var egentlig også en del over vores bådbudget, men vi gav et bud på den – og fik den. Altså havde vi pludselig to både! Heldigvis var vi kun ejere af to både i en kort periode. Ørnvikken blev solgt små to måneder efter købet af Interen. Med Interen i hus kunne vi stå til søs på en 4 ugers sommerferie i 2014, og det blev en fantastisk god oplevelse. Det er lige båden for os. Ikke for stor og ikke for lille, meget økonomisk at sejle i og særdeles sødygtig. En flot klassisk norsk motorbåd.

image

image

image